Otwórz menu główne
Disambug.svg Ten artykuł dotyczy lat 1815-1916. Zobacz też Korona Królestwa Polskiego – część Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
Królestwo Polskie (zaznaczone na zielono) na tle Polski sprzed rozbiorów

Królestwo Polskie (właśc. Царство Польское – Carstwo Polskoje) – kawałek ziemi wciśnięty w 1815 roku między Rosję, Austrię (później Austro-Węgry) i Prusy (później Niemcy). Powstało ono z myślą o Polakach, którzy w czasach Księstwa Warszawskiego myśleli, że gorzej być nie może – aby im pokazać, że jednak może. Co więcej, co jakiś czas władze rosyjskie pokazywały Polakom, jak głęboko mają ich w poważaniu, ograniczając wolności i autonomię Królestwa, aż w końcu nie mogli już nic zabrać, więc stwierdzili, że jest ono częścią Rosji bardziej integralną niż poszczególne rosyjskie obwody. Ale zacznijmy od początku.

Spis treści

GraniceEdytuj

Granice rozciągały się między trzema patykami wbitymi w ziemię przez cara Aleksandra Litościwego (nie mylić z carem Aleksandrem Litościwym). Co jakiś czas Polacy przesuwali patyki, gdy nikt nie patrzył.

WładcaEdytuj

Władcą był koronowany król Polski. Oczywiste jest, że żaden król nie umiał mówić po polsku, ba, większość z nich nie miała pojęcia o istnieniu Królestwa Polskiego – bo po co sobie nim zawracać głowę, gdy jest się carem Rosji?

KonstytucjaEdytuj

Konstytucja Królestwa Polskiego była lekką przeróbką konstytucji Księstwa Warszawskiego. Stanowiła ona, co następuje:

  1. Napoleon Car ma zawsze rację.
  2. Ma rację także wtedy, gdy jej nie ma.
  3. Jeśli jednak się myli, to też ma rację.
  4. Jak Napoleon Car nie ma racji, patrz punkt 1.

LudnośćEdytuj

Pomimo wysokiego przyrostu naturalnego, ludność była utrzymywana na stałym poziomie – dzięki powstaniom, w których regularnie ginęło po kilkadziesiąt tysięcy Polaków. W okresach między powstaniami, nadmiar ludności emigrował do Irlandii na Syberię, gdzie widocznie bardzo im się podobało, skoro rzadko wracali.

Skład narodowościowyEdytuj

  • 50%Polacy;
  • 25%Żydzi;
  • 24% – armia carska (stacjonująca tymczasowo na stałe – tak na wszelki wypadek);
  • 1%Australijczycy.

Nie zawiera glutaminianu sodu.

GospodarkaEdytuj

Gospodarka miała się źle, pełno było złych ludzi, a nie było jeszcze Samoobrony, która by pogoniła paru Balcerowiczów. Produkowano jedynie trochę broni (armaty drewniane, dzidy bojowe), tylko po to, by ją stracić w powstaniach.

HistoriaEdytuj

Pierwsze lataEdytuj

Generalnie nic ciekawego się nie działo; z nudów Adam Mickiewicz założył Towarzystwo Filetów oraz napisał Ballady i romanse, za co dostał darmową wycieczkę w głąb Rosji i bezpłatny pobyt w kilku luksusowych więzieniach.

Powstanie listopadoweEdytuj

  Główny artykuł: Powstanie listopadowe

W 1830 Polakom znudziła się zależność od Rosji i wysłali królewskie wojsko z pokojową pielgrzymką na wschód, z zamiarem grzecznego poproszenia cara o niepodległość. Nie wrócili, bo Rosjanie rozdali im śmierć.

Powstanie stycznioweEdytuj

  Główny artykuł: Powstanie styczniowe

Gdy Rosja przegrała wojnę krymską, naród polski uznał, że to już koniec imperium, car upadł i można pokusić się o niepodległość. Niestety, niektórzy zapomnieli, że po ostatnim powstaniu polskie wojsko zostało zlikwidowane. No to zonk.

Zniesienie autonomiiEdytuj

Po powstaniu (w 1867 – przyp. admin) (wiem, że w 1867, ale jakie to ma znaczenie? – przyp. autor) do Królestwa Polskiego przyjechał jakiś tam car i ogłosił, co następuje:
Dnia dzisiejszego, z mocy ukazu carskiego ogłaszam, że Królestwo Polskie zostaje włączone do Imperium Rosyjskiego...
O RLY? – odpowiedzieli Polacy.
Ya, RLY!
Po czym zaśmiał się szyderczo w stylu Dody i odjechał.

I wojna światowaEdytuj

  Główny artykuł: I wojna światowa

Mikołaj II nie chce pilnować „Polski” i Piłsudski pokazał mu wała jak „Królestwo” całe. Ło!

Potem Wilhelm II i Franciszek Józef I 5 listopada ogłosili akt, na mocy którego stworzyli swoje Królestwo Polskie, które Józef Piłsudski przekształcił w II RP.

PodsumowanieEdytuj

Podsumowania nie będzie, bo mi się obiad przypala. Na razie!

Zobacz teżEdytuj